Anorexie - Psycholog AdiCare

Anorexie

Léčbu anorexie nabízíme ve třech formách:

Příznaky anorexie

Nikdo asi nepochopí ten pocit lehkosti a bezpečí, který cítím, když mám hlad a vydržím se nenajíst. Je to jako bych vyhrála sama nad sebou. Když nemám nacpané břicho, připadám si čistší, sebevědomější a lepší. Ze začátku to byl docela boj, ale dokázala jsem to vydržet. Nejhorší je, že mě většina lidí nechápe, rodiče mě nutí jíst a já musím vymýšlet různé fígle a úhybné strategie. Mám hrůzu z tučného jídla a z toho, že bych zase mohla ztloustnout. Nikdo mi v tom nerozumí, proto se v poslední době raději stahuji sama do sebe…“

Test na anorexii si můžete udělat zde.

Projevy anorexie

Anorexie se projevuje především úbytkem na váze a nutkavými myšlenkami, které se vztahují k jídlu, restrikci, k metodám zhubnutí, potlačení hladu apod. Anorexie je jednou z poruch příjmu potravy, která může postihnout i prepubertální děti. Nejčastěji se rozvíjí okolo 15 roku věku, ale může propuknout samozřejmě i později. Jsou zaznamenány četné případy žen, u nichž anorexie propukla v důsledku krize středního věku. Anorexií trpí především dívky, ale v poslední době stoupá i počet anorektických chlapců. Anorektická období se mohou střídat s obdobím záchvatovitého přejídání či bulimie.

Mezi hlavní projevy anorexie patří:

• Konzumace jídla způsobuje výčitky svědomí, proto dochází k jeho přísné restrikci.
  • V důsledku této restrikce se snižuje váha postiženého o více než 15% doporučené hmotnosti pro daný věk a pohlaví
  • Anorektici nemají na svůj problém náhled, restrikce jim přináší pocity bezpečí.
  • Každý ztracený kilogram dodává postiženým pocit sebedůvěry a jistoty.
  • Někteří anorektici se i přehnaně pohybují, cvičí nebo trénují, přičemž hlavním motivem je spalování energie.
  • Postiženým se mění osobnost, stávají se zamlklejší, vyčerpanější, depresivnější a osamělejší.
  • Anorexie se časem projeví i na fyzickém zdraví, typické jsou změny srdečního rytmu, anemie, poruchy menstruačního cyklu, zhoršení kvality vlasů a nehtů, metabolický rozvrat.

Léčba anorexie

Léčba anorexie je náročná a bývá dlouhodobějšího charakteru. Délka léčebné intervence záleží především na tom, zda již má postižený na svůj problém náhled nebo zda přichází k psychologovi ve fázi, kdy mu terapeut musí zprvu pomoci najít motivaci a vůli proti své nemoci bojovat. V praxi se osvědčuje především kognitivně-behaviorální terapie, resp. její třetí vlna, tzv. ACT terapie. Hlubší příčinou anorexie je narušený sebeobraz a vztah k sobě samému.

V pokročilejších stádiích anorexie je vhodné psychoterapii podpořit i antidepresivy a spolupracovat s interním lékařem. Pokud jsou tělesné reakce na nedostatečnou nutrici závažnějšího charakteru, je nutné postiženého hospitalizovat.

Příznakům anorexie bychom měli věnovat zvýšenou pozornost již počáteční fázi onemocnění. U poruchy příjmu potravy platí zásada, která platí u většiny psychických onemocnění. Čím dříve začneme svůj problém řešit, tím snazší a rychlejší je cesta k uzdravení. Nezůstávejte se svým trápením sami.

Objednejte se k nám na nezávaznou diagnostickou konzultaci, na které společně určíme přesněji konkrétní druh poruchy příjmu potravy, míru závažnosti a určíme i případné přidružené obtíže. Vysvětlíme Vám, jaký navrhujeme konkrétní terapeutický postup a základní rysy psychoterapeutické metody, kterou budeme společně proti Vašemu onemocnění bojovat.

Vstup do online rezervačního kalendáře

Můžete nám také napsat na email: info@adicare.cz nebo nám zavolat na naši linku: +420 739 375 763