Poruchy příjmu potravy - Psycholog AdiCare

Poruchy příjmu potravy

Léčbu poruch příjmu potravy nabízíme ve třech formách:

Příznaky poruchy příjmu potravy

„Jídlo úplně ovládlo můj život. Když vidím ostatní lidi, jak se spokojeně baví u večeře, nemůžu se ubránit pocitům závisti. Moje dny se skládají z věčných myšlenek o tom, co sním, jak budu cvičit, jestli jsem toho nesnědla moc. Největší radost mi udělá, když se na váze objeví o trochu menší číslo než včera. Nemůžu na to přestat myslet, nedokážu už se ani věnovat svým koníčkům, neustále mě provází výčitky svědomí a pocit opovržení nad sebou samotnou. Sním o tom, že jednou zase dokážu jíst jako normální člověk a vést normální život, ale nevím, kudy kam, mám pocit, že už to sama nedokážu…“

Test na poruchy příjmu potravy si můžete udělat zde.

Nejčastějšími poruchami příjmu potravy jsou:

Bulimie

Anorexie

Záchvatovité přejídání

Drunkorexie/alkorexie

Příčiny a následky poruch příjmu potravy

Všechny poruchy příjmu potravy (zkráceně PPP) mají několik společných rysů. Tím základním je jistě touha po dokonalosti, která je definována štíhlou postavou. Zatímco psychogenní přejídání a bulimie se mohou co do své podstaty podobat závislostnímu onemocnění, je anorexie – u níž dominuje potřeba sebekontroly, restrikce a mnoho dalších dílčích motivů – principiálně odlišným jevem. Jednotlivé poruchy příjmu potravy se však mezi sebou mohou v různých časových etapách prolínat. Nemocný člověk se díky nim může dostat do nebezpečné spirály depresí, izolace a úzkostí. Onemocněním trpí častěji ženy, ale zvyšuje se i procento mužských pacientů. K poruchám příjmu potravy patří široká škála příznaků, které se nemusí nutně projevovat jen drastickým hubnutím (anorexie) či zvracením (bulimie). U všech poruch příjmu potravy však platí, že je dobré vyhledat odbornou pomoc co nejdříve.

Nejčastější projevy poruchy příjmu potravy

Pacienti s poruchou příjmu potravy většinou vykazují některý z těchto symptomů:

• Velmi časté přemýšlení nad vlastní váhou a postavou
  • Pocit, že je jídlo jejich nepřítelem
  • Myšlenky na jídlo vyvolávají pocit strachu, studu, hnusu, úzkosti, výčitek svědomí
  • Snížená sebedůvěra a pochybnosti o sobě sama
  • Zanedbávání dřívějších koníčků, izolace, chronická únava

Léčba poruchy příjmu potravy

Poruchy příjmu potravy jsou léčitelným onemocněním, a pokud se se porucha nerozvine do chronické fáze, existuje i velmi nadějná prognóza úplného uzdravení. Léčba zahrnuje intenzivní psychoterapii, která se v  případě, že se k poruše příjmu potravy přidružily i deprese či úzkosti, doplňuje i šetrnými antidepresivy.

Klienti, trpící tímto onemocněním se totiž ocitají v bludném kruhu nadměrné potřeby jídla či jeho odpírání a specializované kognitivně-behaviorální programy dokáží tento kruh přerušit. Učí postižené pracovat se svými obsesivními myšlenkami, měnit zažité postoje a znovu najít zdravý vztah sám k sobě. V případě pokročilé fáze anorexie, kdy se postižený dostává díky rozvratu metabolismu do přímého ohrožení života, je jediným řešením hospitalizace.

U poruchy příjmu potravy platí zásada, která platí u většiny psychických onemocnění. Čím dříve začneme svůj problém řešit, tím snazší a rychlejší je cesta k uzdravení. Nezůstávejte se svým trápením sami.

Objednejte se k nám na nezávaznou diagnostickou konzultaci, na které společně určíme přesněji konkrétní druh poruchy příjmu potravy, míru závažnosti a určíme i případné přidružené obtíže. Vysvětlíme Vám, jaký navrhujeme konkrétní terapeutický postup a základní rysy psychoterapeutické metody, kterou budeme společně proti Vašemu onemocnění bojovat.

Vstup do online rezervačního kalendáře

Můžete nám také napsat na email: info@adicare.cz nebo nám zavolat na naši linku: +420 739 375 763