Úzkosti a fobie, jak se jich zbavit? - Psycholog AdiCare

Úzkosti a fobie, jak se jich zbavit?

„Mám téměř neustále strach, že něco není v pořádku a že určité situace prostě nezvládnu. Jsem často vystresovaný a nervózní…“

Každý z nás někdy pociťuje strach, strach je naším přirozeným obranným mechanismem. Kdy se stává strach nemocí? Je to tehdy, pokud strach pociťujeme příliš často, tyto stavy jsou doprovázeny i nepříjemnými tělesnými pocity (třes, pocení, bušení srdce, bolest na hrudi a mnoho dalších), a pokud nás naše úzkost začne omezovat v běžném životě. Tehdy hovoříme o úzkostné poruše.

Léčba úzkostí a sociálních fóbií

Pokud dojdeme k závěru, že nám strach postupně snižuje plnohodnotnou kvalitu života, je dobré okamžitě vyhledat odbornou pomoc. Platí totiž podobné pravidlo, jako u většiny tělesných onemocnění – čím dříve zahájíme léčbu, tím je tato léčba snažší, kratší a účinější.

Úzkostné poruchy jsou velmi častým a běžným onemocněním, které se vyskytuje u lidí jakéhokoliv vzdělání. Nikdo by se tedy neměl za tento problém stydět.

Vyhýbavé chování zhoršuje fóbii

Lidé postižení úzkostnou poruchou mají tendenci se situacím (objektům), které v nich nadměrný strach vyvolávají, vyhýbat. Vyhýbavé chování však poruchu zhoršuje a strach paradoxně narůstá, hovoříme o tom, že se generalizuje. Původně jsme například měli nepřirozeně silnou obavu promluvit před kolegy na poradě.

Pokud se začneme podobným stresujícím situacím vyhýbat, může náš strach generalizovat a díky „úhybným strategiím“ budeme postupem času pociťovat silnou úzkost již jen z představy, že musíme do práce dorazit.

Alkohol a anxiolytika jsou návykové

Prášky na úzkost, které přinášejí trpícímu okamžitou úlevu (anxiolytika – na bázi benzodiazepinů), jsou vysoce návykové a nepředstavují v žádném ohledu vyřešení podstaty úzkostné poruchy. Mnozí lidé, kteří trpí úzkostmi, řeší tyto trýznivé stavy alkoholem.

Alkohol působí krátkodobě úlevu, ale můžete se stát závislými

Alkohol působí na obdobná centra v mozku jako anxiolytika a daň, kterou si vybere za poskytnutí krátkodobé úlevy, je opravdu vysoká. Nejenže symptomy úzkostné poruchy zhoršuje, ale „antifrustrační konzumenti“ alkoholu jsou ohroženi vysokým rizikem vzniku závislosti.

Nejčastější úzkostné poruchy:

Velmi dobrých výsledků dosahujeme s našimi klienty při léčbě úzkostných poruch pomocí kognitivně behaviorální psychoterapie. Často stačí deset až dvanáct setkání a člověk postižený některou z forem úzkostné poruchy si je schopen opět užívat života bez omezení. V případě těžších forem podporujeme psychoterapii slabšími antidepresivy ze skupiny SSRI.

Nedopusťte, aby Vás úzkost okrádala o Vaší životní svobodu. Zavolejte nám a objednejte se na nezávazné vstupní vyšetření. Rádi Vám vysvětlíme všechny podrobnosti léčby.